Cercar en aquest blog

dilluns, 26 de març de 2012

INICI D'UN PROJECTE GLOBAL D'AULA: L'ESCLAVITUD (II). L'ESCLAVITUD AL SEGLE XXI

Avui hem tancat la primera fase d'aquest projecte global que engegàrem fa dues setmanes.

La idea era tancar el tema ' esclavitud des del segle XV al XX i iniciar la segona fase parlant d 'esclavitud al segle XXI

A partir de la pluja d’idees sobre l’esclavitud, a través dels apunts que varen agafar els alumnes de les dues pel·lícules vistes a classe, les últimes dues setmanes, intentam treure entre tots unes conclusions finals que seran la nostra base per dissenyar de manera col.laborativa un mapa conceptual.

Aquestes son les reflexions extretes:

MAPA CONCEPTUAL (La feim a Llengua castellana)

ESCLAVITUD
  1. Antecedents: edat mitjana-feudalisme
  2. Definició: cercam el significat al diccionari i després cream la nostre pròpia definició:
    Situació d'una persona sense llibertat, sotmesa al poder d'altres.
  3. Quan sorgeix?: Descobriment d'America (1492).Revisam la informació que vàrem extreure a partir dels projectes del "Descobriment d'Amèrica" (Mes de gener / febrer)
  4. Causes:
    1. Los colonizadores se imponen a los habitantes de Amèrica (s. XV – XVI)
    2. Generan rutas de traslado de esclavos de África hacía América para explotar las tierras de Amèrica con mano de obra barata. Los trabajadores se convierten en esclavos con trato como objetos y sin ningín tipo de privilegio.
  5. Rutas: África – America (oceano atlántico)(Revisam geografia mundial)
  6. Países implicados: Reino Unido – España – Portugal – Francia Continentes: America – Europa - Africa (Revisam geografia mundial)
  7. Abolición: (Concepte i significat) Dates de l'abolició Siglo XVII – Europa Siglo XVIII – América 1860 Guerra Secesión americana  


A continuació cada alumne còpia aquest mapa conceptual al seu quadern. Seguidament, se’ls reparteix un mapa mundi per tal de localitzar els països i els continents implicats amb le rutes d’esclavitud, amb grups heterogenis de 2 o 3 alumnes (prèviament elaborats per la professora)

LOCALITZACIÓ GEOGRÀFICA

Es localitza en un mapa mundi els països implicats a les rutes d’esclaus i els seus pertinents continents. Els països, un cop localitzats es necessari pintar—los. D’altra banda, els continents, es subratllen per tal de poder-los diferenciar fàcilment.

Es corregeix l’exercici a través de la visualització d’un mapa mundi a la televisió. Cada alumne és responsable de corregir-se l’exercici.

Per acabar s’explica que el dia 25 de març és el Día Internacional de Recuerdo de las Víctimas de la Esclavitud y la Trata Transatlántica de Esclavos.

Es mostra la pàgina web, a través de la qual es treballarà els propers dies. Una vegada tancada aquesta primera fase tenim dos productes: el mapa amb les rutes, països protagonistes i continents. I per altra banda el mapa conceptual que hem elaborat entre tots.

A més, hem elaborat una de les nostres línies de temps on hem representat amb percentatges, el nombre de deportats al llarg de cada segle, respecte del total de deportats en 500 anys.


És hora de passar a la segona fase: ESCLAVITUD  AL SEGLE XXI 

El primer que ens demanam és: ¿Existe la esclavitud en el siglo XXI?


S’elabora una pluja d’idees per tal de saber si actualment continua havent-hi explotació o no, segons la visió dels alumnes.  Tots esteim d'acord amb la resposta SI!!!!!!

¿Qué formas de esclavitud se dan en el mundo en el siglo XXI? Després de discutir sobre el concepte i les formes extreim les següents conclusions:

  • Explotación laboral 
  • Trata de blancas / Prostitución
  •  Explotación infantil: 
          Laboral Padres hacia los hijos
          Sexual Tráfixo infantil
          Mafia mendicidad
           Niños soldado
  •  “Esclavitud religiosa” (tema ha estudiar)

 Cada alumne còpia al seu quadern les idees de la pluja d’idees i deixam de deures pensar en possibles  temes a investigar en relació a allò parlat a la sessió d'avui..

Continuarem usant  la web de Nacions Unides com un model de webquest. 

Continuarà...